Presentació: En la sessions de treball
setmanal treballem a partir de diferents materials. El conte és una eina molt
útil i adequada per a poder treballar aspectes lingüístics en els infants.
El
moment de l’explicació i de la conversa que s’origina al voltant d’un conte
permet desenvolupar estructures diverses a l’entorn de les imatges i de la
història que expliquem. Aquestes situacions d’explicació del conte en petit
grup són interessants per aquests nens ja que els aporten models correctes de
llenguatge que després podran explicar i treballar en altres situacions. El fet
de treballar en petit grup facilita més les possibilitats de parlar. El suport
visual del conte permet la repetició de l’explicació o la conversa sobre el
conte amb diferents graus d’ajut per part del psicopedagog. Aquesta repetició
ens ajudarà a afavorir la interiorització de les estructures lingüístiques.
Durant
el mes d’abril hem utilitzat “La Llegenda de Sant Jordi” per a fer un treball
de llenguatge oral en petit grup.
Objectiu: Els objectius generals que ens proposem
amb el treball del conte són:
-
- Millorar
la comprensió oral dels missatges emesos en contextos significatius per les
altres persones.
-
- Afavorir i
promoure l’expressió oral en situacions comunicatives en petit grup.
Altres
objectius més específics que pretenem aconseguir amb el treball del conte al
llarg de les sessions són:
o Participar en les converses i situacions
comunicatives dins les sessions de treball.
o Fer hipòtesis i suposicions sobre què ha
passat i què pot passar després.
o Reproduir frases fetes i estructures
repetitives del conte.
o Explicar el conte als altres amb el material
gràfic com a suport o sense aquest suport.
o Descriure els personatges, les escenes , les
accions que es veuen en les imatges.
o Contestar adequadament a les preguntes que
li fan els altres.ç
o Esforçar-se perquè el que digui sigui més
entenedor i correcte.
o Allargar les pròpies produccions orals.
Metodologia: Per a realitzar el treball
del conte tindrem present una sèrie d’estratègies que afavoriran el desenvolupament
del llenguatge d’aquests nens/es, com per exemple:
-
- Crear rutines interactives per torns entre els
tres infants.
-
- Fer ús d’indicadors verbals o gestuals que
incitin a la participació.
-
- Fer les pauses necessàries perquè el nen/a
tingui temps d’intervenir-hi o de respondre.
-
- Deixar frases inacabades perquè els nens les
completin.
-
- Expressar dubtes, incomprensions del que passa,
fer hipòtesis.
- Fer preguntes sobre els contes i les imatges,
evitant fer preguntes massa tancades (de resposta si/no).
Avaluació: Per avaluar el treball del
conte ho farem de manera sumativa, partint dels objectius que ens hem proposat
abans de començar, fixant-nos en els progressos que fa el nen/a, com participa,
quin llenguatge utilitza, ... Observarem com són les seves produccions orals,
si les allarga amb més elements o utilitza frases de més complexitat. Una bona
manera de fer l’avaluació, a part de l’observació directa serà a partir de la
gravació per tal d’observar atentament com és la comunicació i el llenguatge de
cadascun dels tres alumnes que tenim.
Observacions personals/reflexió: Ara
que ja portem algunes sessions fent treball de contes observo que realment és
una eina molt motivadora per als infants. Dóna molt de joc i és fàcilment
adaptable a cada edat, ja que n’existeixen molts per a poder triar. El conte et permet anar canviant el material
però treballar amb la mateixa narració: podem tenir les imatges del conte,
podem treballar amb els titelles dels personatges que surten, podem dibuixar
les escenes on passen les coses... En
el treball en petit grup són importants els
aspectes de gestió de la conversa ja que sinó és fàcil solapar les aportacions
que fan, volen parlar tots, no saben esperar... Cal tenir-ho present i, si és necessari, anar-ho
treballant.
Material utilitzat per a treballar amb el
conte de Sant Jordi:
Bibliografia/webgrafia:
- -
“L’ús
del llenguatge a l’escola: propostes d’intervenció per a l’alumnat amb
dificultats de comunicació i llenguatge”. Departament d’Educació, 2004.
- http://www.edu365.cat/primaria/contes/contes_spc/jordi/index.htm
Quina casualitat! jo també he fet servir el conte per treballar l'expressió oral amb un nen petit. Estic d'acord amb tu, els contes són una eina molt atractiva pels nens, permeten fomentar la reflexió entorn al contingut que apareix, adquirir models de referència, afavorir el vocabulari, etc. Només cal fer-ne una bona elecció!
ResponElimina