FASE 2
: El programa d’intervenció lingüística
DATA: abril - maig HORES: 30 hores
|
Objectius: Dissenyar, desenvolupar i valorar
un programa d’intervenció dirigit a aquests alumnes.
Destinataris: tres alumnes (dos alumnes de P-5 i
una de 2on de Primària) amb
dificultats en l’adquisició del llenguatge oral.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
Activitats:
1.
Contes,
historietes.
2.
Converses
col·lectives.
3.
El
calendari.
4.
Activitats
d’estimulació del llenguatge oral.
Continguts:
1.
Comprensió
oral dels missatges dels interlocutors.
2.
Expressió
oral.
3.
Adquisició
del vocabulari en contextos significatius.
4.
Participació
i adequació comunicativa.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
|
PROGRAMA D’INTERVENCIÓ
LINGÜÍSTICA. El treball amb els alumnes
Presentació: Un cop feta l’avaluació
psicopedagògica i lingüística dels tres alumnes, juntament amb la psicopedagoga
del centre hem pogut observar que:
- Tots tres alumnes presenten un nivell de
capacitat cognitiva dins la normalitat.
|
- Tots tres presenten dificultats en l’ús del
llenguatge oral, ja sigui en la forma, en el contingut o en l’ús. Són alumnes
que mostren intencions comunicatives i disposen d’un codi orla, però el seu
desenvolupament lingüístic és retardat amb referència als seus companys de la
mateixa edat. Presenten dificultats en aspectes com la morfosintaxi, en el
vocabulari, en l’emissió fonètica ,o en l’ús que fan del llenguatge (com l’utilitzen)...
|
- A més a més de les dificultats lingüístiques
veiem que cadascú presenta dificultats en altres aspectes, ja siguin atencionals,
com de comprensió lectora com de concentració i impulsivitat, fent que cada
subjecte sigui únic i presenti unes
necessitats molt concretes i determinades.
|
-
A
partir d’aquestes observacions, i com a base del projecte d’intervenció, junt
amb la psicopedagoga del centre vam establir que fora convenient treballar l’ús del llenguatge oral, en
petit grup per tal d’ajudar-los a millorar les seves habilitats lingüístiques. Tots
tres alumnes presenten dificultats a l’hora d’estructurar el seu llenguatge
oral. Les seves explicacions no tenen la coherència i la cohesió necessàries,
sovint ometen idees importants per a la comprensió per part dels interlocutors,
barregen les idees a l’hora d’explicar, els falten elements lingüístics (articles,
preposicions, verbs, nexes...), els costa construir frases complexes ben
estructurades i amb tots els elements necessaris...
Objectiu: Vam decidir fer unes quantes
sessions conjuntes per tal de facilitar el desenvolupament lingüístic i
comunicatiu, tot creant entorns i condicions comunicatives idònies i donant
ajuda en aquells aspectes que presenten més dificultats d’adquisició,
ajudant-los així a millorar la seva competència comunicativa i lingüística per
poder accedir amb més facilitat i eficiència
als continguts escolars.
Metodologia: Ens vam proposar treballar
amb material divers, ja fossin contes com material específic per a l’estimulació
del llenguatge oral. Vam acordar que faríem un treball en petit grup ja que ens
va semblar que seria més profitós per a treballar el llenguatge oral. Les
sessions en grup serien setmanals i aniríem fent, paral·lelament, un treball
amb els pares.
Avaluació:
Ara que ja hem fet unes quantes sessions veiem que el fet de
treballar en petit grup els ajuda força a intervenir. És més fàcil intervenir
entre iguals, amb la guia de l’adult que no pas interactuar només amb un adult.
Estem satisfets de la resposta, tant dels tres nens/es com de les seves
respectives famílies que intenten des de casa (n’hi ha que amb més constància
que d’altres) reforçar el treball que fem a les sessions. El material observem que és bo anar-lo
canviant per motivar-los cada setmana i fer de qualsevol activitat un joc ple
de sorpreses.
Observacions personals: De moment, les
sessions que hem fet estant anant com les havíem plantejat. Els alumnes han
respost molt bé i cada dia es coneixen més i interactuen entre ells i amb mi
amb més facilitat. Han après a utilitzar estratègies comunicatives per fer-se
entendre quan la seva parla no és prou intel·ligible, així com a explicar-se de
manera diferent o utilitzar recursos gràfics contextualitzats quan s’adonen que
els altres no els entenen. Aquella por o vergonya del principi que tenien pel
fet de ser conscients que no “parlen gaire bé” és un tema que hem anat
treballant indirectament i que està obtenint resultats molt positius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada