Encetem l’última fase del projecte: L’avaluació.
L’avaluació psicopedagògica dels
alumnes amb necessitats educatives especials és una tasca bàsica per a
qualsevol professional de la psicopedagogia.
Cal entendre-la com un procés d’anàlisi de la informació rellevant
relacionada amb alguns elements i mecanismes que intervenen en el procés d’ensenyament
i aprenentatge de continguts curriculars en un context educatiu escolar, amb la
finalitat d’identificar les necessitats educatives d’alguns alumnes i el tipus
d’ajuts que necessiten per a respondre a aquestes necessitats. Per tant, en tot
procés d’avaluació psicopedagògica caldrà identificar com aprèn l’alumne i per
a poder fer això serà necessària la informació que puguem rebre dels diferents
agents educatius. En el cas que ens ocupa, seran imprescindibles l’escola i la família.
A partir de l’avaluació inicial feta
ja vam poder detectar les necessitats comunicatives i lingüístiques que
presentaven aquest grupet d’alumnes. A partir de la informació proporcionada
per l’escola i l’EAP, la família i
altres serveis externs vam poder valorar
les necessitats i dissenyar un pla d’intervenció que servís d’ajut pedagògic a
aquestes necessitats. Un pla d’intervenció que implicava directament als alumnes
però també a l seu entorn escolar i a les seves famílies, ja que no podem
obviar la importància d’aquests contextos d’aprenentatge. Cal entendre l’avaluació
des d’una perspectiva constructivista i inclusiva. Per això ha sigut necessari
treballar conjuntament amb l’escola i la família per tirar endavant aquest
projecte amb garanties d’èxit i funcionalitat.
En aquests moments ens trobem a l’ inici
de l’última fase del projecte: l’avaluació. Com acabo de dir, aquest procés que
començarem ens servirà per valorar els objectius que ens havíem plantejat
aconseguir amb la intervenció però també ens servirà fer una avaluació del pla
pròpiament dit. Ens caldrà veure què haguéssim pogut fer millor o diferent.
Aquest procés ens servirà per fer una valoració actual de les necessitats a
nivell comunicatiu i lingüístic que presenten aquests alumnes i poder preveure
quin hauria de ser el treball i els ajuts pedagògics necessaris per continuar
responent adequadament a aquestes necessitats educatives relacionades principalment, amb la
comunicació i el llenguatge.
Bibliografia:
-
Mauri Majós, T.; Monerero Font, C.; Badia Garganté,
A. (coordinadors). La pràctica psicopedagògica en educació formal.
Materials UOC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada