Presentació: Continuem treballant amb el petit grup
d’alumnes. En aquesta ocasió hem treballat la conversa. La conversa col·lectiva
és apropiada per a tots els tres infants que tenim, ja que permet treballar
l’adquisició i l’ús de diferents coneixements lingüístics, necessites fer un
treball d’atenció i escolta important, has d’aprendre a mantenir el tòpic,
participar i regular les pròpies produccions... Ens permet poder treballar
varis aspectes a la vegada.
Objectius:
Els objectius generals que ens proposem amb el treball de la
conversa són:
- Millorar
la comprensió oral dels missatges emesos en contextos significatius per les
altres persones.
- Afavorir i
promoure l’expressió oral en situacions comunicatives en petit grup.
Altres
objectius més específics que pretenem aconseguir amb el treball de la conversa
són:
o Saber expressar opinions i participar en
converses orals en petit grup.
o Utilitzar estratègies conversacionals de
regulació i gestió de la conversa (fomentar la iniciativa dels nens/es, fer
intervencions concises, mantenir el tema,...)
o Utilitzar i ampliar el vocabulari amb
relació al tema sobre què es parli.
o Saber respectar el tema de conversa i fer
intervencions en relació al tema...
Metodologia: Igual que per al treball
del conte, per a realitzar el treball de la conversa col·lectiva també tindrem
present una sèrie d’estratègies que afavoriran el desenvolupament del
llenguatge d’aquests nens/es, com per exemple:
- Fer ús d’indicadors verbals o gestuals que
incitin a la participació.
- Fer les pauses necessàries perquè el nen/a
tingui temps d’intervenir-hi o de respondre.
- Deixar frases inacabades perquè els nens les
completin.
- Expressar dubtes, incomprensions del que passa,
fer hipòtesis.
- Fer preguntes sobre les imatges, evitant fer
preguntes massa tancades (de resposta si/no).
Si observem que els alumnes no inicien la conversa al voltant de la làmina nosaltres incidirem a començar amb preguntes obertes com, per exemple: i ara què passarà?, com és el llop?, la Caputxeta anirà ................,... (per exemple amb la làmina de la Caputxeta).
Avaluació: Igual que per al treball del
conte , l’avaluació la farem de manera sumativa al llarg de les sessions de
treball. Partirem dels objectius que ens hem proposat i observarem el llenguatge
i les intervencions dels nens/es.... Si ens ha de ser útil gravarem en vídeo
per poder observar les seves intervencions, la seva participació, l’ús que fa
de les habilitats comunicatives per gestionar i regular la conversa amb altres
iguals...
Observacions personals/reflexió: La
conversa és una eina fàcil d’emprar i de gran valor terapèutic. És per això
que, ja de ben petits, a les aules d’Educació Infantil de les escoles caldria
que s’hi dediqués temps a fer treball de conversa oral. Sovint es té la
impressió que el parlar és una pèrdua de temps i la feina s’ha de fer amb
fitxa. Jo sóc del parer que és importantíssim durant les primeres edats “perdre
temps” parlant, ja que els infants d’avui en dia pràcticament no tenen
oportunitats per parlar i potser també a causa d’això existeixen tants nens i
nenes amb dificultats de llenguatge i parla.
És
per aquest motiu, que al plantejar-me el treball a fer amb aquest grupet
d’infants em va semblar idoni fer alguna sessió de conversa col·lectiva, en
petit grup, per treballar els aspectes abans esmentats.
Bibliografia i webgrafia:
- “L’ús
del llenguatge a l’escola: propostes d’intervenció per a l’alumnat amb
dificultats de comunicació i llenguatge”. Departament d’Educació, 2004
- - Sanchez Cano, Manuel (1999). Aprenent
i ensenyant a parlar. Ajuda a la comunicació i al llenguatge a l’escola. Pagès Editors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada