El miracle de sentir-hi.
El
programa televisiu "Quèquicom" del canal 33 d’aquesta setmana anava dedicat a la sordesa.
Em va semblar un tema prou interessant i molt relacionat amb la psicopedagogia com
per fer-ne un entrada al blog i poder-ho compartir amb tots vosaltres.
Com
ja sabem, el Departament d’Ensenyament ha apostat decididament per la
integració dels alumnes amb discapacitats, impulsant i potenciant l’atenció a
la diversitat a totes les etapes educatives. Pel que fa al alumnes amb sordesa
i, per tant, alumnes amb necessitats
educatives especials, per tal d’assolir aquest objectiu ha anat generant
diferents recursos per fer possible la resposta educativa d’aquests alumnes.
Entre
aquests recursos cal destacar els Centres de Recursos Educatius per a
Deficients Auditius (CREDAs), composats per logopedes, psicopedagogs i
audioprotesistes, i que constitueixen un servei educatiu especialitzat de
suport a la integració d´alumnes amb sordesa i també amb altres trastorns del
llenguatge. També cal destacar els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAPs)
que, juntament amb els CREDAs són els responsables de la detecció, valoració,
orientació, assessorament i atenció directa a l’alumne sord.
Com
podem veure en el vídeo en aquests moments, la integració escolar dels alumnes
amb sordesa és una realitat generalitzada a tot el territori català. La gran
majoria d´alumnes sords segueix un règim d´integració escolar amb una modalitat
força homogènia tant en els aspectes organitzatius com de modalitat educativa.
En
relació a la sordesa cal tenir en compte tres aspectes fonamentals:
1. Els aspectes auditius: tant aspectes audiològics (tipus i grau de pèrdua auditiva) com els aspectes protètics,
que fan referència al tipus de pròtesi auditiva que utilitzen aquests alumnes
(audiofons i implants coclears). En el vídeo que adjunto podem veure en què
consisteix i com funciona un implant
coclear.
2. Les modalitats comunicatives: Pel que fa a les
modalitats comunicatives existeixen la modalitat oral (que és la que veiem en
el vídeo dels programa), la modalitat bimodal i la modalitat bilingüe.
3. Els aspectes psicopedagògics: En relació als
aspectes psicopedagògics relacionats amb l’alumne sord s’ha estudiat molt la
relació entre pensament i llenguatge analitzant les possibles repercussions de
la manca de llenguatge durant els primers anys de vida del nen sord, la manera com
adquireix el llenguatge oral... Encara avui existeixen dubtes sobre com
funciona el pensament i la representació mentals en els sords. També és
important destacar les repercussions en
la visa social i afectiva, així com les repercussions de la sordesa en els
aprenentatges escolars i més concretament en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
Com sempre cal tenir molt en compte també a l’hora d’orientar i assessorar, a
la família, com a principal responsable de l’educació dels seu fill.
Tal
com he dit a l’inici, en veure el programa, em va sembla un tema prou
interessant i relacionat amb la tasca del psicopedagog que m’he aventurat a fer
aquestes aportacions en relació al tema.
Aquí us adjunto l’enllaç per a poder veure el programa:
Bibliografia
i webgrafia:
-
- Gotzens
Busquets, Mª Antònia (2001). La
integració escolar dels alumnes sords: anàlisi de diferents modalitats d’intervenció.
Llicència d’estudis del Departament D’Ensenyament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada