Aquests dies,
juntament amb la tutora, m’he anat familiaritzant amb diferents proves de
valoració que tenen aquí al centre. Proves com:
- El WISC- IV o el RIAS- RIST per valorar
les capacitats cognitives.
- El STAIC I STAXI, per valorar els nivells
d’ansietat i depressió, tant en nens com en adults.
- El TALEC, el PROLEC (primària) – PROLECE
(secundària), per valorar la lectoescriptura.
- El D-2 i ÁRBOLES, per valorar l’atenció.
Per a fer una
explicació més detallada em centraré en el WISC- IV, ja que aquest mateix
divendres observaré com la tutora li passa a un nen que presenta dificultats de
llenguatge.
El WISC-IV (Escala de Inteligencia de
Wechsler para niños), és un instrument clínic d’aplicació individual per
avaluar les capacitats cognitives de nens amb edats compreses entre els 6 anys
10 mesos i els 16 anys i 11 mesos.
És una versió
actualitzada de les anteriors escales de Wechsler (WISC, WISC-R i WISC-III) amb
diferents tests i índexs que ens donen informació sobre el funcionament
intel·lectual en certs camps específics. S’obté també una puntuació que
representa la capacitat intel·lectual general.
El WISC-IV consta de 15 tests que conformen
les 4 àrees a valorar:
TESTS
1. Cubs
|
ESCALES
Comprensió verbal
|
||
2. Semblances
|
|||
3. Dígits
|
|||
4. Conceptes
|
Raonament perceptiu
|
||
5. Claus
|
|||
6. Vocabulari
|
|||
7. Lletres i números
|
|||
8. Matrius
|
Memòria de treball
|
||
9. Comprensió
|
|||
10. Recerca de símbols
|
|||
11. Figures incompletes
|
|||
12. Animals
|
Velocitat de processament
|
||
13. Informació
|
|||
14. Aritmètica
|
|||
15. Endevinalles
|
El WISC-IV és un
instrument d’avaluació psicoeducativa que pot ser utilitzat per a realitzar una
medició completa de les capacitats cognitives del subjecte o per detectar
subjectes amb altes capacitats, avaluar problemes de retard mental i definir
punts forts i febles del subjecte en quant a les seves aptituds.
Els resultats poden
servei com a guia per planificar el tractament i per prendre decisions
d’orientació en els camps clínic i educatiu i poden proporcionar informació de
gran valor per a l’avaluació neuropsicològica o per a finalitats
d’investigació.
A continuació descriuré les 15 tasques
que ha de fer el subjecte en els 15 tests que conformen la prova:
1. CUBS:
El subjecte ha de reproduir amb els cubs que
se li donen un model de dibuix en dos colors (blanc/vermell) que anirà
augmentant de dificultat.
2. SEMBLANCES:
La tasca del nen/a és determinar en què
s’assemblen 2 objectes o conceptes. Per exemple: vermell – blau. (Els elements
es presenten de forma oral).
3. DÍGITS:
L’examinador
llegeix en veu alta al nen una sèrie de números. El nen té dues tasques: “dígits
en ordre directe” i “dígits en ordre invers”. En “l’ordre directe”
el nen/a ha de repetir la seqüència en el mateix ordre que se li ha presentat i
en “dígits invers” haurà de repetir-la en l’ordre invers.
4. CONCEPTES:
Es presenten al nen làmines amb dos o tres
files de dibuixos i ell/ella ha de triar el dibuix de cada fila de forma que el
conjunt de dibuixos tinguin una característica comú.
5. CLAUS:
Copiar una sèrie de símbols que apareixen
emparellats cada un a una figura geomètrica o a un número. El nen/a ha de
dibuixar els símbols a la figura o casella que correspon amb un límit de temps
establert.
6. VOCABULARI:
Definir oralment una sèrie de paraules que
l’examinador llegirà en veu alta al mateix temps que se li mostren escrites /
dibuixades en unes targetes.
7. LLETRES I NÚMEROS:
Es llegirà al nen/a una combinació de
lletres i números i haurà de repetir la seqüència, primer els números en ordre
ascendent i després les lletres en ordre alfabètic.
8. MATRIUS:
El nen/a ha d’observar una matriu model a la
que li falta una part i identificar quina de les cinc opcions completa la
matriu.
9. COMPRENSIÓ:
El nen/a ha de contestar oralment a una
sèrie de preguntes les respostes de les quals es relacionen amb les
experiències de la vida quotidiana i amb la capacitat de comportar-se de forma
adequada amb els valors socials.
10. RESERCA DE
SÍMBOLS:
El nen/a ha d’observar dos grups de símbols
i decidir si algun dels símbols d’un
grup és igual a algun dels de l’altre grup.
11. FIGURES
INCOMPLETES:
El nen/a ha d’observar un dibuix i anomenar
o assenyalar quina part important li falta. Hi ha un temps límit en cada
element de 20 segons.
12. ANIMALS:
El nen/a ha de contemplar una làmina amb
diferents dibuixos presentats de dues maneres , una ordenada seguint una
estructura de files i columnes i l’altra desordenada, escampats a l’atzar.
Haurà de buscar i marcar a la làmina determinats dibuixos dins del temps límit
establert.
13. INFORMACIÓ:
Ha de contestar oralment una sèrie de
preguntes sobre informació objectiva relacionada amb successos o fets comuns,
objectes, llocs i gent.
14. ARITMÈTICA:
El nen/a ha de resoldre mentalment, sense
paper ni llapis, una sèrie de problemes aritmètics i donar la resposta oral
dins d’un temps determinat.
Per exemple:
-
Quantes glans quedaran si cada esquirol
se’n menja una?
15. ENDEVINALLES:
Has reflexionat sobre quins aspectes pot aportar el WISC al treball psicopedagògic?
ResponEliminaHem semblen uns materials fantàstics!
ResponElimina