L’ésser humà té la capacitat de comunicar-se
i és gràcies a aquesta capacitat que les persones es relacionen i poden
conviure en societat.
Dins la comunicació
humana, la llengua, oral o escrita, és el codi més utilitzat i, per aquesta
raó, el més important.
Tradicionalment la
comunicació s’ha definit com el procediment de transmissió d’informació des
d’un punt d’emissió (origen) fins a un punt de recepció (destinació),
mitjançant un missatge, en un codi conegut pels implicats en l’acte de
comunicació, transmès a través d’un canal concret i en un context determinat.
La comunicació, per tant, és l'intercanvi
d'informació entre subjectes o objectes. Mentre que la competència
comunicativa és la capacitat de transmetre amb èxit un missatge usant el
mitjà adequat i d'entendre els que altres emeten.
La comunicació és imprescindible en un
centre privat com SINAPSIS. S’entén que el treball específic que es fa amb el
nen/a s’ha de coordinar amb l’escola i els seus professionals i, per
descomptat, amb la mateixa família.
La comunicació entre escola/institut –
família – centre privat
Al llarg de la intervenció amb el nen/a es
fan reunions amb els professionals de l’escola i el psicopedagog/a de l’EAP. En
aquestes reunions es parla de les
línies de treball a seguir, de com treballar amb la família, de les estratègies
de comunicació que es poden establir per aconseguir una coordinació més
periòdica...
En alguns casos, sempre que els
professionals de l’escola, la família i els professionals del centre privat hi
estan d’acord, es proposa fer una llibreta viatgera que va de l’escola al
centre. És, per exemple, el cas de la S. de 5 anys i família marroquina que,
setmanalment, trasllada la llibreta viatgera de l’escola al centre SINAPSIS
perquè les respectives professionals puguin fer un seguiment i compartir la
informació del treball dut a terme amb més regularitat.
La comunicació amb la família també s’entén
com un punt clau de la intervenció. En cada sessió de treball es dediquen els
últims deu minuts per comentar com ha anat, què s’ha treballat, què cal
recolzar a casa, i anar valorant el procés. Es dóna espai perquè les famílies
puguin parlar de manera directa amb el/la professional del centre. Aquesta
comunicació amb les famílies també té lloc en les sessions d’Escola de pares,
però en aquesta ocasió és una posada en comú de les famílies en general, i no
pas un espai directe per a cada cas concret.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada