dimarts, 27 de novembre del 2012

LA COMUNICACIÓ



L’ésser humà té la capacitat de comunicar-se i és gràcies a aquesta capacitat que les persones es relacionen i poden conviure en societat.
Dins la comunicació humana, la llengua, oral o escrita, és el codi més utilitzat i, per aquesta raó, el més important.
Tradicionalment la comunicació s’ha definit com el procediment de transmissió d’informació des d’un punt d’emissió (origen) fins a un punt de recepció (destinació), mitjançant un missatge, en un codi conegut pels implicats en l’acte de comunicació, transmès a través d’un canal concret  i en un context determinat.
La comunicació, per tant,  és l'intercanvi d'informació entre subjectes o objectes. Mentre que la competència comunicativa és la capacitat de transmetre amb èxit un missatge usant el mitjà adequat i d'entendre els que altres emeten.
La comunicació és imprescindible en un centre privat com SINAPSIS. S’entén que el treball específic que es fa amb el nen/a s’ha de coordinar amb l’escola i els seus professionals i, per descomptat, amb la mateixa família. 

La comunicació entre escola/institut – família – centre privat
Al llarg de la intervenció amb el nen/a es fan reunions amb els professionals de l’escola i el psicopedagog/a de l’EAP. En aquestes reunions  es parla de les línies de treball a seguir, de com treballar amb la família, de les estratègies de comunicació que es poden establir per aconseguir una coordinació més periòdica...
En alguns casos, sempre que els professionals de l’escola, la família i els professionals del centre privat hi estan d’acord, es proposa fer una llibreta viatgera que va de l’escola al centre. És, per exemple, el cas de la S. de 5 anys i família marroquina que, setmanalment, trasllada la llibreta viatgera de l’escola al centre SINAPSIS perquè les respectives professionals puguin fer un seguiment i compartir la informació del treball dut a terme amb més regularitat.






La comunicació amb la família també s’entén com un punt clau de la intervenció. En cada sessió de treball es dediquen els últims deu minuts per comentar com ha anat, què s’ha treballat, què cal recolzar a casa, i anar valorant el procés. Es dóna espai perquè les famílies puguin parlar de manera directa amb el/la professional del centre. Aquesta comunicació amb les famílies també té lloc en les sessions d’Escola de pares, però en aquesta ocasió és una posada en comú de les famílies en general, i no pas un espai directe per a cada cas concret.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada