Comencem
a treballar amb els mestres!
Des
de SINAPSIS fem coordinacions periòdiques amb els equips docents dels alumnes
que atenem. En aquesta ocasió ens hem reunit a l’escola i hem treballat l’aspecte del llenguatge, juntament amb la psicopedagoga que va a l’escola. Hem
intentat conjuntament, parlar sobre com podem, des de l’aula, afavorir
l’estimulació lingüística d’aquests alumnes i ajudar-los a augmentar la seva
competència a nivell oral i, conseqüentment, a nivell de treball escrit.
A
tall d’exemple mostro algunes de les orientacions i estratègies que han sortit
i que han semblat prou interessants als tutors i mestra d’Educació Especial per
a tenir en compte a l’hora de fomentar l’expressió oral a l’aula:
ORIENTACIONS PER AFAVORIR L’ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE
Amb
relació a les interaccions:
-
Incrementar
les interaccions verbals directes i la comunicació.
-
Ajudar
el nen o la nena a participar.
-
Incrementar
les demandes de producció i intercanvis.
-
Fomentar
l’esforç i l’interès per fer-se entendre.
-
Crear
interès per comunicar vivències, necessitats, desitjos.
-
Plantejar-se
situacions en petit grup per afavorir l’interès.
Amb
relació a les experiències:
-
Oferir
situacions riques i estimuladores per
crear la necessitat d’expressar-se.
-
Potenciar
la participació activa en les experiències dins i fora de l’aula.
-
Facilitar
l’ús del llenguatge amb i sense referents.
-
Estimular
l’alerta auditiva.
Amb
relació a l’ús d’estratègies d’intervenció lingüística:
- En els
intercanvis, animar als alumnes amb comentaris, preguntes, pauses... perquè
elaborin enunciats més llargs.
-
Respectar
el temps de cada nen/a.
-
Estratègies
de gestió de la comunicació i la conversa:
o Participar en el seu torn de conversa i incrementar la seva
participació oral.
o
Tendir a una densitat de torn
similar entre docent i alumne.
o
Afavorir la iniciativa de torn de
l’alumne.
o
Mantenir diversos torns de conversa
sobre un mateix tema.
-
Facilitar
la presa de torns i el manteniment del tòpic.
-
Evitar
les preguntes tancades i fomentar les obertes i els comentaris.
-
Està
alerta en les estratègies d’ajustament i adaptació a l’input:
o Ajustar el lèxic al nivell de l’alumne.
o Enunciats breus i d’estructura senzilla.
o Parlar clar i a poc a
poc.
o Introduir pauses i esperes estructurades.
o
Entonació
acollidora.
-
Fer ús
de totes les estratègies educatives*:
o
Sobreinterpretació.
o
Expressions valoratives: elogi i
confirmació.
o
Imitacions idèntiques
o
Correccions: Implícites,
explícites.
o
Expansions: reelaborar l’enunciat
del nen afegint-hi els elements que hi falten.
o
Encadenaments: iniciats pel docent, iniciats per l’alumne.
-
Utilitzar
referents visuals a l’aula per ajudar a la comprensió.
- Oferir
recursos de treball compartit amb la família: llibreta de comunicació, que
s’utilitza entre l’escola, la família i el centre privat SINAPSIS.
*A continuació mostro exemples d’estratègies
educatives que hem utilitzat perquè s’entenguessin correctament:
Estratègies
educatives, exemples:
Sobreinterpretació:
-
A teta.
(alumne)
-
A una
festa? (docent)
-
No, a
te-ta (fent gestos de pedalar)
-
Ah! Vas
anar en bicicleta!
Expressió
valorativa:
- Elogi:
-
Menjava
sopa.
-
Hm, que
bona!
- Confirmació:
-
I era de
fusta?
-
És clar
que sí, de fusta.
Imitacions
idèntiques: per
atreure l’atenció del grup, per incitar l’alumne a continuar...
Correccions:
-
Implícites:
-
Caira
-
Cadira
-
Explícites:
-
Una
zebra.
-
Una
zebra, és clar que sí. Amb la pell amb ratlles blanques i negres.
-
I l’ós
es va amagar al seu forat, on vivia a la muntanya.
-
Al seu
cau. El lloc on viuen els ossos s’anomena cau.
Expansions:
-
Pere pa
-
El Pere
menja pa.
Encadenaments:
-
I la
vaca ens va donar llet i ...... for...
-
Matge.
Per
a realitzar aquesta coordinació- assessorament al centre escolar ens hem coordinat amb la logopeda del centre
privat perquè ens donés eines i coneixement sobre el tema i hem utilitzat bibliografia específica com:
- Sanchez Cano, Manuel (1999). Aprenent
i ensenyant a parlar. Ajuda a la comunicació i al llenguatge a l’escola. Pàges
Editors.
- 2004). Ús del llenguatge a l’escola.
Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats de comunicació i
llenguatge. Generalitat
de Catalunya. Departament d’Educació.
importantíssima la coordinació amb l'escola i el treball conjunt amb els tutors, la psicopedagoga i la mestra d'EE
ResponEliminaSalutacins,
Rosa Borràs