Alumne: E.
(7 anys, 2on primària)
Els
pares arriben a la consulta derivats per l’escola perquè estan preocupats ja
que veuen que la nena té dificultats, tot i que les notes de l’escola no són dolentes.
A l’escola no rep suport per part del mestre d’educació Especial però la nena manifesta
dificultats de comprensió lectora, és una nena molt perfeccionista, s’enfada quan
les coses no li surten bé, és molt lenta a l’hora de realizar les tasques...
Hi ha un posible baix rendiment que no sabem si pot tenir a veure amb problemes de capacitat.
Hi ha un posible baix rendiment que no sabem si pot tenir a veure amb problemes de capacitat.
Els
pares estan separats però assisteixen tots dos a l’entrevista. A partir de la
primera entrevista amb els pares es comença el procés de valoració psicopedagògica i, quan l’avalució psicopedagògica està feta
es fa la devolució als pares de l’avaluació realitzada a la nena.
S’inicia
el treball al centre SINAPSIS: una sessió de treball amb la psicòloga i una
sessió de reforç psicopedagògic i logopèdic. Per millorar el treball s’utilitza
una llibreta correu per agilitzar la comunicació entre l’ escola i el centre privat SINAPSIS.
Motiu de la consulta
|
Hipòtesis
|
Proves
|
Derivació: escola.
Molt lenta, perfeccionista.
Possible baix rendiment (problemes
de capacitat)
|
Baixa capacitat – rendiment.
Dificultats
d’atenció– concentració.
Problemes de personalitat.
Dificultats d’aprenentatge
|
Entrevista amb els pares
Entrevista amb la nena.
Dibuixos
projectius
WISC-
IV (capacitats)
ESPQ
(personalitat)
TALEC (Lectura-Escriptura)
ITPA
|
Valoració psicopedagògica. Resultats:
WISC-IV (capacitats)
QI=100
perfil poc homogeni
CV
(comprensió verbal) raonar amb información: previàment apresa (per sota de la
mitjana)
RP
(raonament perceptiu): raonament, processament espacial i integració visomotora
ok.
Memòria
treball a curt termini, implica atenció, concentració, control mental i
raonament, ok
Velocitat
de processament per sobre de la mitjana
Punts
forts: Establir connexions entre conceptes (visual) , memoria auditiva i
fixació visual (a partir d’un model)
Punts
febles: trobar relació entre conceptes (oral) ex hivern estiu, càlcul mental
discriminació visual(trobar què els hi falta)
Capacitat dins la normalitat.
Dibuixos projectius:
Família :apareixen el C. (nòvio de la mare),
el P.(germà), O. (mare), T.(pare), X.(cosina), A.(amiga que vindrà demà). Després especifica que és la filla del C.)
Observacions:
no es dibuixa a ella. Els seus pares, tot i que estan separats, els dibuixa junts
i al mig del dibuix. Apareix una cosina, la filla del company de la mare però
no la companya del pare ni ella.
Casa :explica que hi viuen els mateixos membres
que apareixen al dibuix de la familia i, en realitat, no és així. Després explica que la casa és gran i bonica.
Diu: “El problema és que hem de marxar perquè la mama no té diners. Marxarem a
la casa vella (era de l’àvia), no sé què farem”.
ESPQ (personalitat)
Aspectes rellavants:
-
Sòbria: prudent, es pot auto
desaprobar.
-
Desproeocupada: desatenta amb les
regles, actua per conveniència pròpia
Altres aspectes a
tenir present:
-
Intel·ligència baixa: pensament
concret, lent en aprendre i comprendre.
-
calmosa: emocionalment plàcida.
Altres factors:
-
aprensiva: insegura, sensació de
culpabilitat, preocupada.
-
Tensa: frustrada, pressionada,
inquieta
-
Dominant
Lectura normal
Escriptura normal
Comprensió lectora
1 any per sota
ITPA
Expressió lèxica al límit però normal.
Dificultats d’accés al lèxic.
INTERVENCIÓ:
Des
del Centre SINAPSIS es proposa treballar:
-
- Aspectes motivacionals i de
personalitat
-
- Habilitats lecto-escriptores
De
quina manera? Fent un
treball sistemàtic amb objectius concrets
i plausibles:
- Psicologia: aspectes motivacionals i de
personalitat, autopestima, auto exigència i perfeccionament, discriminació
visual i raonament.
-
Reforç psicopedagògic – logopèdia: habilitats lecto-escriptores
(sobretot comprensió), fluència del llenguatge oral, càlcul mental, relació
entre conceptes (categories semàntiques)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada