Alumne: A. (5 anys, P-5)
Informació del CDIAP:
Ha estat atès pel CDIAP des dels
dos anys. És un nen amb sospita de TEL (trastorn específic del llenguatge).
Presenta un retard a nivell de llenguatge expressiu. És un nen molt inquiet,
sociable amb moltes ganes de participar de les activitats i de jugar amb els
altres nens i nenes. No obstant, les dificultats de llenguatge a nivell
expressiu no l’ajuden. Sovint es mostra frustrat i respon enfadant-se.
A nivell de CDIAP s’ha treballat
individualment amb l’alumne i en petit grup. S’ha fet orientació i suport a la
família i coordinació amb l’escola. S’han treballat aspectes lingüístics però
també aspectes de caire més socials i els aprenentatges per tal de garantir una
intervenció més global.
Informació de l’escola:
És un nen que va entrar a P-3 amb
un Dictamen. En aquests moments a l’aula es va perdent en els aprenentatges. A
mesura que tot es va fent més abstracte es perd més. Hi ha progrés, però és
molt lent. El procés de lectoescriptura està sent molt dificultós. Manifesta
força problemes d’atenció continuades (a vegades no fa el contacte ocular) però
no saben fins a quin punt es deu a la dificultat que té sovint a l’hora de
comunicar les coses ja que la seva parla és força inintel·ligible. A nivell
comprensiu manifesten que no hi veuen dificultats. A l’escola rep suport per
part del mestre d’Educació Especial, dins de l’aula. A l’aula és un nen
acceptat però sovint es creen situacions de rebuig per part dels altres nens
quan no l’entenen. Ara comença a adonar-se, en les relacions amb els iguals, de
les seves dificultats a nivell expressiu i supleix aquesta mancança fent ús de
gestos, dibuixos o demanat que algú l’ajudi. L’A. té un joc molt imaginatiu i
poc cooperatiu amb els altres.
Informació de la
família:
Els pares estan força angoixats i
fan demanda d’expectatives. Estan preocupats per saber on arribarà o si tindrà els suports necessaris per tirar
endavant els aprenentatges a l’escola. Equivocadament comparen el nen amb la
germana gran que té (escolaritzada a 5è d’educació Primària. Necessiten no
posar-se fites massa altes perquè això els ajudarà a ser més realistes. Ens
expliquen que li han fet una prova neurològica
(magnetoencefalograma) i ha donat dins la normalitat. Ens demanen què
poden fer per ajudar-lo. Caldrà donar-los pautes comunicatives per tal de
millorar les seves interaccions amb el nen. Es veuen angoixats pel tema de
l’aprenentatge de la lectoescriptura. Comentem que el procés de l’aprenentatge
de la lectoescriptura serà dificultós però que si treballem conjuntament
família, escola i centre SINAPSIS ho podrem tirar endavant a poc a poc.
Valoració
psicopedagògica:
- Entrevista amb la família
- Entrevista amb el nen
- K·ABC: Bateria d’avaluació de Kaufman per nens
- Valoració comunicativa i lingüística.
- Prova d'avaluació del desenvolupament fonològic de la laura Bosch.
- Prova d'avaluació del desenvolupament fonològic de la laura Bosch.
La prova de les
capacitats cognitives (K·ABC) dóna els següents resultats:
- Processament seqüencial: 80 (interval esperat per l’edat: 85-115)
- Processament simultani: 120 (interval esperat
per l’edat: 85-115)
- Processament mental composat (CI): 103 (interval
esperat per l’edat: 85-115)
- Coneixements: 88 (interval esperat per l’edat:
85-115)
- Escala no verbal: 117 (interval esperat per
l’edat: 85-115)
Observem, per tant, que el
quoficient intel·lectual que mesura la intel·ligència general puntual dins la
normalitat. L’escala no verbal es
presenta com un bon estimador del potencial
intel·lectual de nens amb dificultats de llenguatge i és en aquesta escala
on l’A. puntua 117, no tenint cap dificultat per a realitzar la resposta i
entendre allò que se li demana. En el processament seqüencial puntua per sota
de l’interval esperat. Puntua baix en la repetició de números, prova en la qual
intervé la memòria auditiva i hi juga un paper important el factor atencional.
La valoració comunicativa i lingüística, a partir de l'anàlisi del recull del seu llenguatge espontani i la prova d'avaluació del desenvolupament fonològic de la laura Bosch, ens permet veure que la
parla presenta molts processos de simplificació. La seva articulació és poc
precisa i li costa imitar el model de l’adult. Necessita el suport gràfic i
manual per trobar quin és el punt d’articulació dels fonemes. Els errors
milloren en situació de treball específic però dins del discurs espontani
existeix molta inintel·ligibilitat. El seu llenguatge en general està basat en
frases simples però, en general, ben estructurades. Els elements
morfosintàctics queden camuflats per la inintel·ligibilitat. Tot i així
existeixen pocs elements morfosintàctics (concordances, temps verbals...).
Presenta també dificultats de comunicació per la falta d’intel·ligibilitat, tot
i que veiem que té estratègies per fer-se entendre.
Aspectes que
treballarem:
- Aspectes comunicatius i lingüístics: comunicació, expressió
lingüística.
- Aspectes atencionals.
- Aspectes atencionals.
- Aprenentatge de la lectoescriptura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada