Per a poder
entendre millor el pla d’intervenció és important poder descriure el context
d’intervenció del centre de pràctiques per observar quins són els elements més
rellevants que emmarquen el paper i el treball de la psicopedagoga dins
d’aquest centre.
El centre SINAPSIS és un
centre de psicologia i psicopedagogia del Baix Penedès que ofereix a la
població diferents serveis relacionats amb la psicologia i la psicopedagogia,
la sexologia i la logopèdia, l’assessorament, l’escola de pares i la formació.
A més a més ofereix serveis de psicomotricitat, fisioteràpia i psiquiatria.
S’ofereixen tots aquests serveis amb la finalitat de donar resposta a la
persona en la seva globalitat. És un centre on es treballa de forma cooperativa
i en col·laboració, en xarxa i tenint present els diferents elements que configuren
el sistema on la persona està immersa. S’ofereix atenció tant a infants,
adolescents, adults com ancians i s’ofereix prevenció, assessorament,
diagnòstic i tractament.
Pel que fa als serveis relacionats amb la psicopedagogia s’ofereixen
tractaments en les alteracions del procés lecto-escriptor, estratègies
d’aprenentatge, atenció a la diversitat (dificultats d’aprenentatge, atenció a
l’alumnat amb necessitats educatives especials…), pautes educatives,
estimulació de les capacitats bàsiques (memòria, atenció, raonament...), orientació acadèmica i professional, treball
de l’autoestima i motivació
personal, directament dirigit als alumnes
que presenten dificultats d’aquest tipus així com assessorament als equips
docents i a les famílies per poder donar
resposta a les necessitats que presenta l’alumne en concret. A més a més des
del centre s’ofereix assessorament a les famílies, centre educatius i sanitaris, AMPAs i residències
geriàtriques, tot oferint estratègies, recursos i elements de reflexió per a
poder modificar o millorar una situació concreta.
El centre SINAPSIS, tot i
no emmarcar-se dins el sistema educatiu, posseeix una clara dimensió
contextual, social i col·laborativa. Per tant, la intervenció de la
psicopedagoga es desenvolupa d’acord a aquestes característiques i tenint en
compte les característiques de la intencionalitat i l’anàlisi de la pràctica
educativa per entendre els processos que expliquen l’aprenentatge. Per tant,
som conscients que la intencionalitat educativa es plasma en el subministrament
d’ajusts educatius al llarg del procés d’ensenyament – aprenentatge per
aconseguir els fins educatius. Ajuts, que, en aquest cas, la psicopedagoga del
centre de pràctiques ofereix a l’alumne (de manera directa treballant amb
ell/a), a l’equip docent (fent
coordinacions per establir els ajust necessaris per atendre les necessitats
específiques de l’alumne i aportant els coneixements específics com a
professional) i a les famílies (per ajudar-les a adaptar-se també a aquestes
necessitats educatives dels seus fills/es).
En aquest cas, la psicopedagoga del
centre SINAPSIS, col·laborativament amb els Serveis i agents educatius, ajuda,
des del seu àmbit d’intervenció que se situa fora del centre escolar, a assolir
les intencions educatives, tot aportant el coneixement professional educatiu i
específic útil per a intervenir, de manera individual, amb l’alumne que
presenta dificultats per assolir els objectius educatius. Podríem considerar el
treball de la psicopedagoga també com una tasca de construcció de contextos
d’intervenció col·laborativa específics, fora del centre escolar, adequats per
a tractar cada cas o problemàtica, en un moment determinat de la intervenció global.
DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE
Disseny d’un programa d’intervenció dirigit a un grup d’alumnes
amb retard en l’adquisició del llenguatge, als seus docents i a les seves
famílies.
El meu pla d’intervenció/d’actuació
que estic duent a terme al centre privat SINAPSIS gira al voltant dels casos d’uns
nens amb dificultats en l’adquisició i el desenvolupament del llenguatge, entre
altres dificultats. Són un grupet de nens d’entre 5 i 7 anys que presenten un retard en l’adquisició del llenguatge oral i,
conseqüentment, en el llenguatge escrit. Es veuen
afectats varis components del llenguatge: la fonologia, la morfosintaxis, la
semàntica... Totes aquestes dificultats
lingüístiques els dificulten l’aprenentatge dels continguts escolars, sobretot
l’aprenentatge de la lectoescriptura.
La meva proposta
d’intervenció es concreta en diverses fases i objectius:
- - Fase1: AVALUACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA DELS ALUMNES
Fer una avaluació
psicopedagògica dels nens que inclogui una avaluació cognitiva per valorar les seves capacitats
i determinar que les dificultats lingüístiques no vénen donades per una baixa
capacitat cognitiva. L’avaluació també inclou una avaluació inicial
detallada del llenguatge que tenen per tal de determinar-ne les dificultats
i observar quins són els aspectes més rellevants que cal treballar.
-
Fase 2: EL PROGRAMA D’INTERVENCIÓ LINGÜÍSTICA
Dissenyar, desenvolupar i valorar un programa d’intervenció
dirigit a aquests nens per treballar algun aspecte concret del seu llenguatge que hauré
triat d’acord als resultats de la valoració lingüística que haurem fet. És a
dir, la primera valoració lingüística ens servirà per conèixer les
característiques del llenguatge que presenten, observar-hi les mancances i
determinar els aspectes que treballarem en la intervenció directa.
-
Fase 3: TREBALL AMB LES
FAMÍLIES
Realitzar una coordinació sistemàtica amb les famílies per
anar pautant els aspectes a treballar i recolzar des de casa per tal d’ajudar
als nens a generalitzar allò que treballem. Aquestes coordinacions també ens
serviran per anar fent el seguiment i la valoració de l’evolució del seus fills.
Per altra part, realitzarem sessions d’escola de pares per a aquestes famílies
perquè puguin compartir dubtes, pors i maneres d’ajudar als seus fills.
-
Fase 4: ASSESSORAMENT AL CENTRE EDUCATIU
Realitzar un assessorament, conjuntament amb el
professional de l’EAP que és qui farà el seguiment de l’alumne a l’escola, amb
els diferents professionals del centre educatiu, responsables de tirar
endavant la resposta educativa d’aquests alumnes, per parlar sobre quines
estratègies poden utilitzar per ajudar-los a desenvolupar el llenguatge. És a
dir, assessorar sobre quines estratègies i mesures d’atenció a la diversitat poden
prendre i utilitzar des de l’aula/l’escola per ajudar als alumnes a
desenvolupar el llenguatge i poder accedir, d’aquesta manera, als continguts
curriculars.
-
Fase 5: VALORACIÓ
LINGÜÍSTICA FINAL
Finalment, un cop realitzat el programa d’intervenció, tornaré a
fer una valoració lingüística final per determinar i
conèixer l’evolució en el llenguatge
d’aquest grupet de nens.
Falta la presentació del prjecte i el context.
ResponEliminaSalutacions,
Rosa Borràs
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaAra ja hi són, tant la presentació del context com la descripció del projecte d'intervenció. Me n'havia descuidat!!
Elimina